Studiebesök till Boliden Mineral i Garpenberg i mars 2024

Onsdag den 20 mars åkte vi med Sundbergs buss till Garpenberg via Gävle. Vi var 40 stycken inklusive vår chaufför Desiree. När samtliga resenärer var ombord på bussen, startade vi dagen med förmiddagskaffe i Hemlingbystugan Gävle.

Vi anlände till Garpenberg strax efter 12.00 och togs emot av Anna Eklöf som guidade oss till informationslokalen. Den innehöll både utställning och matsal för lunch.

Efter lunchen presenterade områdeschef Pär Göting företaget och verksamheten. Han är ny som ansvarig för verksamheten i Garpenberg som ingår i Boliden Mineral, men har lång erfarenhet av gruvnäring i Sverige och Kanada inklusive några år i Dannemora.

Vi fick en grundlig genomgång av gruvans fyndigheter och framtida planer för vidare brytning, samt hur brytningen går till. Man bryter ca 3 miljoner ton per år och lönsamheten är mycket god. Den nuvarande delen av gruvan togs i drift 2014 med nya ovan jords lokaler och brytningen sker på ca 1400 meters djup.


Garpenberg är Sveriges modernaste gruva med en vision att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Man har teknik och utrustning i världsklass och en hög grad av automatisering. Man bryter basmetaller i form av sulfidmalm (zink, silver och bly, samt även små mängder av koppar och guld) som är nödvändiga i moderna miljövänliga tekniska lösningar för kommunikation och fordon.
Från Garpenberg går malmen vidare till smältverk i Kokkola Finland, Odda i Norge och Rönnskär i Sverige.

Därefter fick vi en historisk genomgång av gruvnäringen i Garpenberg av Lars Norling en numera pensionerad medarbetare. De första spåren av kopparmalmsbrytning som man funnit är från år 375 före kristus det vill säga för ca 2400 år sedan. Kopparproduktionen har rapporterats mellan 1638 och 1878, storhetstiden var åren 1697 till 1767. Mellan 1880 och 1910 bröts drygt 6000 ton järnmalm från 21 gruvor.

Från 1912 till 1979 bröts sammanlagt 10,4 miljoner ton järnmalm, därefter tog järnmalmsbrytningen slut. Fram till 1969 bröts mer järnmalm än sulfidmalm. Sulfidmalm det vill säga kopparkis, zinkblände
och blyglans har brutits i ett fåtal gruvor under samma tid.

Efter att ha fyllt på med kaffe, så var det dags för en busstur i området. Vi fick en guidad tur genom Garpenberg av sektionschef Patrik Lundin som är ansvarig för den damm som var målet.


Det var en jättestor damm för uppsamling av sand som är ett resultat av krossning av bergmassor. Vi såg ett tjugotal dumpers som transporterade sand, men även bergmassor som användes för att förstärka dammen som växer ca en meter per år på höjden och ska så fortsätta tills den når en höjd av 16 meter.

Det pågick även försök med självkörande lastbilar i samarbete med Volvo.

En del av sanden blandas med Bentonit och används för att återfylla efter utvinning. Detta är en del av efterbehandlingen som syftar till att återställa bruten mark. I likhet med kärnkraft så avsätts pengar under produktion för att bekosta efterbehandling. Som exempel ska allt gruvans dammområde täckas med 3 meter morän.

Efter ett mycket intressant och givande studiebesök begav vi oss åter hemåt.


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: