Resa till Finspång och besök i Mariefred

Torsdag morgon den 15 maj 2025 åkte ett gäng veteraner iväg för ett tvådagarsbesök i Finspång, övernattning i Norrköping och sedan besök i Mariefred. Vi besökte Siemens Energy samt Turbinmuseumet som är beläget i orangeriet vid Finspångs slott. Dagen efter besökte vi Mariefred.

Vi transporterades som vanligt tryggt och säkert av Desirée Boman på Sundbergs buss. Efter ett stopp med förmiddagsfika vid rastplatsen Sillekrog så anlände vi till Finspång. Vi började besöket med lunch på Slottsmässen vid Finspångs slott. Finspångs slott uppfördes av Louis De Geer d y mellan 1668 och 1685 och fungerar idag som kontor åt Siemens.

Pensionären L-G Karlsson från Siemens anslöt även till oss för att snacka minnen med några gamla kollegor från Forsmark. Efter lunch delades vi upp i två grupper för besök på turbinhistoriska museet samt Siemens gasturbintillverkning i Norrmalmsverkstaden.

Turbinhistoriska museet

Det första vi möts av i entre´n är en stor flygmotor, kallad Dovern, tillverkad 1950. Efter andra världskriget var flygvapnet på jakt efter en svensk jetmotor till flygplanet Lansen. Stal, som företaget hette då, var noviser på området, men kunde turbintekniken och fick uppdrag att utveckla en egen jetmotor. Här finns utställningar och visningar av Gustaf De Lavals, bröderna Ljungströms och Curt Nicolins banbrytande arbete med jetmotortekniken samt historik om företagets mångåriga turbintillverkning. Curt Nicolin började som 24 åring på STAL 1945 och var VD under åren 1955–1959.

Museet drivs av veteraner och vi blev visade runt av Gustaf Palm på gasturbindelen och Ingvar Andersson på ångturbinsidan.

Ingvar Andersson, som har erfarenhet av mångårigt arbete med reservdelsförsäljning, förevisade oss samlingarna från ångturbinhistorien samt även en gammal kylmaskin från 1932. STAL tillverkade kylmaskiner fram till 1973 då man sålde den delen (STAL Refrigation) för att skaffa kapital till nya Norrmalmsverkstaden där man skulle serietillverka stora kärnkraftsturbiner. Vid den tiden fanns det planer på många fler kärnkraftverk än de 12 som det slutade med i samband med kärnkraftsomröstningen 1980.

Här nedan visar Ingvar de gamla orderböckerna från STAL (tidigt 1900 tal) och LAVAL (sent 1800 tal) samt bild på den första turbinleverensen från STAL 1913.

Här följer ett axplock av bilder från ångturbindelen

Visning av Siemens Norrmalmsverkstad

Desirée körde oss med bussen till verkstaden där Lotta Flenhagen visade och berättade om aktuella projekt, företaget och framtidstron. I Norrmalmsverkstaden sker slutmontage och provkörning av gasturbiner. Företaget sysselsätter idag ca. 4000 personer varav 700 i direkt tillverkning, 500 med utveckling resterande ingenjörer och administration. Tyvärr var det fotoförbud så det blir bara några noteringar från minnet nedan.

Bilden ovan är hämtad från Siemens egen hemsida. Produktionen går på högvarv för global export med kundprojekt på fem kontinenter och Siemens Energy AB räknas som det största energiteknikföretaget i Sverige. 

Efter besöket hos Siemens avslutade med en liten rundtur i Finspång för att sedan ta in på hotell Scandic Strömmen i Norrköping.

Några tog en en promenad i centrum innan vätskebalansen justerades före middagen. Sedan blev det eftersnack i baren…

Området utmed Motala Ström och det gamla industriområdet för Holmens Bruk har verkligen upprustats, och utgör ett trevligt promenadstråk. Varje år planteras 25 000 kaktusar i Carl Johans park, som tillsammans bildar ett specifikt motiv. Motivet är olika från år till år och det är en tradition som har förekommit sedan 1926.

Fredag morgon styrde vi åter hemåt Roslagen. Vi stannade för förmiddagskaffe med smörgås vid Fridhems kaffestuga strax före Flen.

Nästa stopp var i Mariefred. Vid ankomst till den lilla idyllen fick vi en trevlig guidad stadsvandring med guider i tidsenlig klädsel. En god lunch intogs på Sveriges äldsta värdshus, Gripsholms Värdshus. Många utryckte sin beundran över den gamla och välbevarade miljön och kan tänka sig det som ett utflyktsmål i sommar. Ett besök med ångbåt från Stockholm och sluttransport med veterantåg på den smalspåriga järnvägen kanske? Även besök på Gripsholms slott?

Ovan ser man det 140 m långa järnstaket med en sammanfattning av Sveriges historia från 1000 talet. En länk här.

På väg till bussen för hemfärd mötte vi ett brudpar på väg till Slottet för att gifta sig…

Nu steg vi på bussen och styrde hemåt. Vi. blev något försenade hem på grund av en trafikolycka som orsakade totalstopp i trafiken på väg 55 strax före Enköping men strax före klockan 18.45 var vi åter i Östhammar.


Publicerat

i

,

av

Etiketter: